CEL STUDIÓW:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności pracy z osobami z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, środowiskiem społecznym i rodzinnym ucznia oraz zwrócenie uwagi na potrzebę zintegrowania działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w tym kierunku.
ADRESACI:
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych:, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.
Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego**.
UZYSKANE KWALIFIKACJE:
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych oraz podejmowania działań edukacyjnych i wspierających przyszłego podopiecznego z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera na poziomie indywidualnym jaki i klasy szkolnej we wszystkich typach szkół, w których przebywa dziecko autystyczne i w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
PROGRAM:
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Program studiów obejmuje m.in zagadnienia:
I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA
Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
Dydaktyka specjalna – projektowanie zajęć edukacyjnych
II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ
Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
Podstawy prawne kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym
Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
Podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologi
Problemy medyczne dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Monitorowanie stanu zdrowia dziecka ze spektrum autyzmu – narzędzia i kryteria diagnostyczne zaburzeń
Funkcjonowanie szkolne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
Podstawy neuropsychologii
Diagnoza psychopedagogiczna uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Edukacji i terapia dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE
Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
Metodyka zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Metodyka treningu umiejętności społecznych
Doradztwa zawodowe i wspieranie rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
CZAS TRWANIA STUDIÓW:
3 semestry, 450 godzin, 180 godzin praktyk zawodowych -wersja z dodatkowym modułem pedagogiki specjalnej.
3 semestry, 390 godzin, 120 godz. praktyk -wersja bez dodatkowego modułu pedagogiki specjalnej.
ZAPISY:
tel. firmowy : 17 856 92 88
tel. kom. 501 506 024
mail:biuro@cud.rzeszow.pl