WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Studia podyplomowe

CEL STUDIÓW:

Celem studiów jest przygotowanie kadry pedagogicznej w zakresie:

  • profilaktyki zaburzeń rozwojowych u dzieci w wieku niemowlęcym
  • wielospecjalistycznej, kompleksowej i ciągłej pomocy w zakresie diagnozy i rehabilitacji małego dziecka w wieku 0-7 lat zagrożonemu niepełnosprawnością, niepełnosprawnością sprzężoną
  • wielospecjalistycznej pomocy rodzinie małego dziecka niepełnosprawnego

Kierunek studiów rozumiany jako zintegrowane oddziaływanie wobec małego dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, rehabilitacyjnym i terapeutycznym.

ADRESACI:

Adresatami studiów są absolwenci:

  • jednolitych studiów magisterskich lub studiów I i II stopnia, na kierunku psychologia,
  • jednolitych studiów magisterskich lub studiów I i II stopnia, na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna

posiadający przygotowanie pedagogiczne*.

*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. UWAGA! Do podjęcia nauki na studiach podyplomowych nie jest wymagane zatrudnienie w placówce oświatowej.

UZYSKANE KWALIFIKACJE:

 Studia nadają kwalifikacje. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, w których mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. Program studiów jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).

PROGRAM:

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450). Program obejmuje:

  • Podstawy pedagogiki specjalnej
  • Wczesna interwencja – podstawy teoretyczne
  • Diagnoza funkcjonalna Wczesna interwencja logopedyczna
  • Metodyka pracy z dzieckiem i rodziną
  • Wczesne wspomaganie z dysfunkcją wzroku
  • Wczesne wspomaganie z dysfunkcją słuchu
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna
  • Wczesna diagnoza i terapia małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością
  • Metodyka konstruowania programów terapeutycznych
  • Metody pracy z dzieckiem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
  • Wczesne wspomaganie dziecka z problemami emocjonalnymi
  • Wspomaganie dziecka w zakresie funkcjonowania społecznego
  • Metody opieki i pielęgnacji dziecka z zaburzonym rozwojem
  • Podstawy prawne kształcenia, rehabilitacji i zabezpieczenia społecznego dzieci edukacyjnych z różnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Metodyka pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach do 3 roku życia
  • Metodyka pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach do 7 roku życia
  • Polityka społeczna i lokalna w rozwoju wczesnego wspomagania rozwoju
  • Wspomaganie uczenia się małego dziecka
  • Podstawy psychologii rozwojowej i klinicznej
  • Podstawy neurologii dziecięcej
  • Psychiatria dziecięca
  • Metody neurofizjologiczne w rehabilitacji małego dziecka
  • Technologia informacyjna we wczesnym wspomaganiu rozwoju
  • Systemowa koncepcja rodziny
  • Metody diagnozy autyzmu oraz metodyka pracy z dziećmi z autyzmem
  • Polski system opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym Wczesne wspomaganie z dysfunkcja mowy i języka

CZAS TRWANIA:

  3 semestry,450 godzin, 180 godzin praktyk zawodowych- wersja z dodatkowym modułem pedagogiki specjalnej;   3 semestry, 390 godzin, 120 godzin praktyk- wersja bez dodatkowego modułu pedagogiki specjalnej.

ORGANIZACJA ZAJĘĆ: 

Studia podyplomowe organizowane będą w formule hybrydowej polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych  z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line.

Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele (dwa , trzy razy w miesiącu) od godz. 9:00 do 15:00.

WARUNKI ZALICZENIA:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów , zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zdanie egzaminu końcowego, realizacja praktyki pedagogicznej oraz uregulowanie płatności.

ZAPISY:

tel. firmowy : 17 856 92 88;  tel. kom. 501 506 024;  mail:biuro@cud.rzeszow.pl