SZKOLENIA

Rada pedagogiczna to niezwykle ważny organ w każdej placówce edukacyjnej. Jego zadaniem jest planowanie, realizacja i kontrola wykonania planów pedagogicznych oraz pracy organizacyjnej szkoły, przedszkola czy ośrodka wychowawczego. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor, nauczyciele i wychowawcy. Szkolenie rad pedagogicznych ma na celu przekazanie merytorycznej, praktycznej wiedzy na temat skutecznego planowania i efektywnego realizowania zamierzonych celów dydaktycznych.  Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami oferty edukacyjnej dotyczącej szkoleń rad pedagogicznych, które prowadzimy w CUD Rzeszów.

W trosce o skuteczne wsparcie zespołów przedmiotowych i rad pedagogicznych w przedszkolach, szkołach oraz placówkach oświatowych proponujemy uczenie się w zespole z udziałem wykwalifikowanego konsultanta. Taka forma doskonalenia, nawet gdy zespół jest mały, pozwala na udzielanie wsparcia merytorycznego i metodycznego, przy jednoczesnej możliwości rzetelnej ocenie obszarów do rozwoju.

Tematyka Szkoleń Rad Pedagogicznych
Centrum Usług Dydaktycznych w Rzeszowie na rok szkolny 2022/2023

  •  Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i innych ustaw oraz jej wpływ
    na nowe, odpowiedzialne zadania szkoły i przedszkola.
    W dniu 2 sierpnia 2023 r. Prezydent RP podpisał wspomnianą wyżej ustawę. Od tego dnia szkoły, przedszkola i pozostałe placówki oświatowe mają 6 miesięcy na opracowanie standardów postępowania w zakresie ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą, w tym przemocą seksualną. Za brak standardów dyrektorzy zagrożeni są grzywną w wysokości nie mniejszej niż 1000 zł. Szkolenie ma pomóc w opracowaniu standardów, jak również wyjaśnieniu innych ważnych spraw dotyczących szkół, przedszkoli i innych placówek zawartych w ustawie.
  • Przyczyny częstych konfliktów pomiędzy szkołą a rodzicami uczniów związanych ze stosowaniem prawa oświatowego.
    Przyczyny konfliktów dotyczą niewłaściwej interpretacji tych przepisów zarówno przez szkołę/przedszkole lub przez to, że nie znają ich rodzice uczniów lub niewłaściwie je interpretują. Szkolenie pomoże w podniesieniu na wyższy poziom współpracy szkoły/przedszkola z rodzicami.
  • Doskonalenie kompetencji dyrektorów i nauczycieli szkół w zakresie warunków
    i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego, uwzględniających także ocenianie
    kształtujące i ocenianie grupowe.
    Szkolenie wynika wprost z konieczności realizacji jednego z punktów przewidzianych polityką oświatową państwa w roku szkolnym 2023/24.
  • Rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych. Agresja i przemoc w szkole. Próby
    działań profilaktycznych.
    Ustawa o nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wprowadziła obowiązek chronienia dzieci i młodzieży przed przemocą rówieśniczą (w tym cyberprzemocą i przemocą seksualną). Niezależnie od opracowanych standardów w tym zakresie lepiej jest zapobiegać konfliktom i przemocy rówieśniczej pomiędzy uczniami w szkole niż je później rozwiązywać.
  • Kreatywność (nowatorska twórczość) nauczycieli i uczniów poprzez
    podejmowanie innowacji pedagogicznych i eksperymentów oraz pracę metodą
    projektów w warunkach współpracy wewnątrzszkolnej i pozaszkolnej.
    Szkolenie potwierdzi, że podejmowanie innowacjii eksperymentów pedagogicznych możliwe jest przez każdego nauczyciela w każdym przedszkolu i każdej szkole, także przy wzajemnej współpracy wewnątrz i pozaszkolnej.
  • Karna, cywilna i dyscyplinarna odpowiedzialność nauczycieli (w tym
    dyrektorów szkół) związana z wykonywaniem przez nich pracy pedagogicznej,
    w świetle aktualnych przepisów prawa.

    Nieznajomość prawa szkodzi. Szkolenie ma na celu wyjaśnienie odnoszących się do pracy nauczyciela i przestrzegania przez niego przepisów prawa karnego, cywilnego i dyscyplinarnego.

  • Etyka pracy nauczyciela.

    Praca nauczyciela regulowana jest nie tylko przepisami prawa ale uniwersalnymi zasadami etyki, których należy przestrzegać po to, by nie były przyczyną osobistych i środowiskowych kłopotów nauczyciela.

  • Podstawa programowa kształcenia ogólnego na wszystkich poziomach
    kształcenia oraz główne akcenty jej monitorowania.

    Podstawa programowa kształcenia ogólnego jest fundamentem pracy pedagogicznej  i stanowi logiczny przewodnik dydaktyczny od przedszkola do końca nauki  w szkołach ponadpodstawowych. Jej założenia powinni znać wszyscy nauczyciele na wszystkich poziomach nauczania. Szkolenie w przystępny sposób przybliży nauczycielom filozofię stosowania podstawy programowej.

  • Jak wspomagać rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
    – trudna sztuka motywowania uczniów do lepszej pracy.

          Motywacja do nauki dotyczyć powinna zarówno ucznia mającego niepowodzenia szkolne jak i ucznia zdolnego, Jak zdiagnozować indywidualną intelektualną, emocjonalną  i środowiskową sytuację ucznia?

  • Organizacja wycieczek szkolnych i wszystkich innych imprez (w tym
    rekreacyjnych i turystycznych) organizowanych przez szkołę poza jej terenem.

    Na szkoleniu zostaną omówione podstawowe kwestie związane z organizacją  wycieczek i imprez (w tym wypoczynku wakacyjnego i „zielonych szkół”) oraz kwalifikacjami opiekunów.

  • Nauczyciele i rodzice. Wzajemne błędy pedagogiczne i wychowawcze, jak ich
    unikać i jak je likwidować. Jak radzić sobie z „roszczeniowymi rodzicami”.

    Błędy pedagogiczne i wychowawcze popełniają zarówno rodzice uczniów jak i nauczyciele. Z tym, że rodzice nie posiadają z reguły wiedzy pedagogicznej i trzeba im w odpowiedni sposób wyjaśnić, dlaczego ich postawa jest pedagogicznie błędna. Nauczyciel natomiast takich błędów popełniać nie powinien. Szkolenie kładzie akcent na nawiązywanie przyjaznych kontaktów nauczycieli z rodzicami i środowiskiem, z którym z którym szkoła musi współpracować musi współpracować.

  • Asertywność w „trudnych relacjach”.
  • Autorytet nauczyciela – jak go budować?
  • Awans zawodowy nauczycieli po nowemu.
  • Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego.
  • Dobrostan nauczyciela. Jak o niego zadbać?
  • Dziecko z depresją.
  • Dziecko z Ukrainy w szkole – problemy, dziecko po przeżyciu traumy, włączanie do zespołu klasowego.
  • Edukacja włączająca w szkole XXI w.
  • Gry psychologiczne stosowane przez uczniów- skuteczne sposoby przerywania gier.
  • Innowacje i eksperymenty pedagogiczne w przedszkolu, szkole.
  • Integracja zespołu klasowego.
  • Jak prowadzić skuteczną rewalidacje z dzieckiem z zaburzeniami w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
  • Jak sobie radzić z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją.
  • Karna, cywilna i dyscyplinarna odpowiedzialność nauczycieli (w tym dyrektorów szkół) związana z wykonywaniem przez nich pracy pedagogicznej, w świetle aktualnych przepisów prawa.
  • Konstruktywna ocena pracy nauczyciela. Rola nauczyciela i dyrektora w tym procesie.
  • Konflikt w szkole pomiędzy uczniami i ich rodzicami, a nauczycielami. Próby jego rozwiązania poprzez zastosowanie elementów (technik) mediacyjnych.
  • Kreatywność i przedsiębiorczość jako kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w szkole?
  • Kształtowanie kompetencji kluczowych wśród uczniów.
  • Metoda projektu w przedszkolu.
  • Metody coachingowe w pracy nauczyciela. Umiejętność zadawania pytań.
  • Metody i techniki rozwijające twórcze myślenie.
  • Nauczyciel wychowawcą – doskonalenie umiejętności wychowawczych.
  • Nauczycielu – jaką marką chcesz być? Jak odnieść sukces edukacyjny oraz  wychowawczy i pozostać sobą?
  • Oceniaj i doceniaj. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów i zachowania w  świetle obowiązujących przepisów prawa.
  • Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli w świetle obowiązujących przepisów prawa.
  • Organizacja kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole.
  • Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna.
  • Podstawy projektowania i druku 3D dla edukacji.
  • Praca z dzieckiem z FAS.
  • Praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z autyzmem. Przegląd metod.
  • Prawda, dobro, piękno. Jak je kształtować w przestrzeni szkoły?
  • Prawo oświatowe w placówce oświatowej. Stosowanie prawa oraz tworzenie wewnętrznych aktów prawnych.
  • Profilaktyka przemocy.
  • Prowadzenie spotkań superwizyjnych dla zespołów- przyglądanie się swoim działaniom, poszukiwanie rozwiązań trudnych sytuacji/ nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy, socjoterapeuci, osoby pracujące z grupami.
  • Przywództwo edukacyjne – vademecum dyrektora.
  • Robotyka z klasą. Fascynująca podróż po świecie programowania.
  • Skuteczne i nieskuteczne metody wychowawcze.
  • Skuteczne sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych – negocjacje, mediacje, zasady komunikacji.
  • Stres i wypalenie w zawodzie nauczyciela.
  • Stwórzmy przedszkole na miarę wyzwań XXI wieku.
  • Szkoła środowiskiem wzrostu młodego człowieka – jak je budować?
  • Uczeń z autyzmem w szkole masowej.
  • Współpraca nauczyciel- rodzic.
  • Wychowanie do wartości i kształtowanie uczniowskich postaw.
  • Wykluczenie, izolacja, depresja. Dziecko po przeżyciach traumatycznych.
  • Wykorzystanie elementów integracji sensorycznej w pracy nauczyciela.
  • Zasady pracy z zespołem klasowym- komunikacja w grupie, rozwój grupy.
  • Zatrudnianie nauczycieli, w tym specjalistów ( pedagogów, logopedów, psychologów, pedagogów specjalnych) w świetle nowo obowiązujących przepisów.

 

Program szkolenia może zostać indywidualnie dopasowany do potrzeb szkoły lub przedszkola.