SZKOLENIA

Rada pedagogiczna to niezwykle ważny organ w każdej placówce edukacyjnej. Jego zadaniem jest planowanie, realizacja i kontrola wykonania planów pedagogicznych oraz pracy organizacyjnej szkoły, przedszkola czy ośrodka wychowawczego. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor, nauczyciele i wychowawcy. Szkolenie rad pedagogicznych ma na celu przekazanie merytorycznej, praktycznej wiedzy na temat skutecznego planowania i efektywnego realizowania zamierzonych celów dydaktycznych.  Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami oferty edukacyjnej dotyczącej szkoleń rad pedagogicznych, które prowadzimy w CUD Rzeszów.

W trosce o skuteczne wsparcie zespołów przedmiotowych i rad pedagogicznych w przedszkolach, szkołach oraz placówkach oświatowych proponujemy uczenie się w zespole z udziałem wykwalifikowanego konsultanta. Taka forma doskonalenia, nawet gdy zespół jest mały, pozwala na udzielanie wsparcia merytorycznego i metodycznego, przy jednoczesnej możliwości rzetelnej ocenie obszarów do rozwoju.

Tematyka Szkoleń Rad Pedagogicznych
Centrum Usług Dydaktycznych w Rzeszowie na rok szkolny 2021/2022

    • Analiza/ewaluacja pracy własnej nauczyciela.
    • Aplikacje GSuite w zdalnym nauczaniu.
    • Asertywność w „trudnych relacjach”.
    • Autorytet nauczyciela – jak go budować?
    • Awans zawodowy nauczycieli.
    • Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego.
    • Co jest ważne w wychowaniu.
    • Depresja u dzieci i młodzieży.
    • Doskonalenie metod i form współpracy w zespole.
    • Dynamiczne oprogramowanie matematyczne.
    • Dziennik elektroniczny.
    • Efektywny zespół jako szansa rozwoju dla nauczycieli i uczniów – budowa, funkcjonowanie i wsparcie zespołu”.
    • Ewaluacja wewnętrzna zagadnień uznanych w szkole/placówce za istotne w jej działalności.
    • Formuły matematyczne w języku LaTeX .
    • Gry psychologiczne stosowane przez uczniów – skuteczne sposoby przerywania gier.
    • Innowacje i eksperymenty pedagogiczne w przedszkolu, szkole.
    • Innowacyjność w pracy nauczyciela.
    • Integracja zespołu klasowego.
    • Jak prowadzić skuteczną rewalidację z dzieckiem z zaburzeniami w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
    • Jak uniknąć oskarżeń o naruszenie praw i dobra dziecka.
    • Józef Piłsudski i jego najdzielniejsi żołnierze pochodzący z terenów dzisiejszego Województwa Podkarpackiego.
    • Karna, cywilna i dyscyplinarna odpowiedzialność nauczycieli w świetle zmian wprowadzonych przez Sejm RP do ustawy Karta Nauczyciela.
    • Kodowanie na dywanie.
    • Konstruktywna ocena pracy nauczyciela. Rola nauczyciela i dyrektora w tym procesie.
    • Kreatywność – nowatorska twórczość nauczycieli realizowana poprzez rozwijanie  innowacji pedagogicznych i  pracę metodą projektów.
    • Kreatywność i przedsiębiorczość jako kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w szkole?
    • Kształtowanie kompetencji kluczowych wśród uczniów.
    • Metoda projektów gwarancją rozwoju kreatywności nauczyciela i ucznia.
    • Nadzór pedagogiczny dyrektora – opracowanie narzędzi kontroli.
    • Nauczyciel wychowawcą – doskonalenie umiejętności wychowawczych.
    • Nauczycielu – jaką marką chcesz być? Jak odnieść sukces edukacyjny oraz wychowawczy i pozostać sobą.
    • Ocena pracy nauczyciela w świetle nowych przepisów.
    • Oceniaj i doceniaj. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów i zachowania w świetle obowiązujących przepisów prawa.
    • Ocenianie wspierające – formułowanie i przekazywanie informacji zwrotnej.
    • Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli w świetle obowiązujących przepisów prawa.
    • Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole.
    • Pedagogika planu daltońskiego w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
    • Pierwsza pomoc przedmedyczna.
    • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole – Celem szkolenia jest ugruntowanie i poszarzenie wiedzy na temat regulacji prawnych oraz zadań nauczycieli i opiekunów dotyczących pomocy psychologiczno – pedagogicznej
    • Praca z dzieckiem z FAS.
    • Praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z autyzmem. Przegląd metod.
    • Prawda, dobro, piękno. Jak je kształtować w przestrzeni szkoły?
    • Procedury bezpieczeństwa w szkole i podstawowe zasady ich tworzenia.
    • Profilaktyka przemocy.
    • Przegląd metod i form pracy z uczniem z autyzmem.
    • Przygotowywanie ankiet, testów – aplikacja Classroom w zdalnym nauczaniu.
    • Psychosomatyka i wpływ stresu na człowieka.
    • Relacje z trudnymi rodzicami w dobie pandemii.
    • Rocznica zbrodni katyńskiej.
    • RODO w szkole.
    • Ścieżka decyzji zgodnego ze statutem skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły ponadpodstawowej.
    • Sensoryczny rozwój niemowląt i dzieci starszych.
    • Skuteczne sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych – negocjacje, mediacje, zasady komunikacji.
    • Stres i wypalenie w zawodzie nauczyciela.
    • Szkolenie z zakresu uniwersalnego projektowania w edukacji – Projektowanie uniwersalne – terminologia. Wyzwania edukacji włączającej, dostosowania w edukacji. Zasady projektowania uniwersalnego w edukacji. Systematyka dydaktyki specjalnej. Dobre praktyki.
    • Szkoła środowiskiem wzrostu młodego człowieka – jak je budować?
    • Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
    • Trudne dzieci, trudni rodzice, trudne czasy.
    • Uczeń w zdalnym i po zdalnym nauczaniu. Jak zapobiec trudnym sytuacjom w relacjach szkolnych? – Wycofanie, lęk agresja to najczęstsze zaburzenia emocjonalne i psychiczne spowodowane pandemią. W trakcie szkolenia wyjaśniamy jak pomóc im odzyskać równowagę i odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości.
    • Uczenie się we współpracy – zasady i efekty organizowania pracy w grupach.
    • Uczeń z autyzmem w szkole masowej.
    • Warsztat pracy wychowawcy zespołu klasowego. „Słowa uczą, a przykłady wychowują”.
    • Wdrażanie, monitorowanie i wykorzystanie kompetencji kluczowych w czasie ograniczeń wynikających z pracy zdalnej szkoły.
    • Współpraca nauczyciel – rodzic.
    • Wychowanie do wartości i kształtowanie uczniowskich postaw.
    • Wykluczenie, izolacja, depresja – dziecko w zdalnym i po zdalnym nauczaniu.
    • Wykorzystanie elementów integracji sensorycznej w pracy nauczyciela.
    • Wypalenie zawodowe.
    • Zarządzanie ryzykiem w szkole.
    • Zasady pracy z zespołem klasowym – komunikacja w grupie, rozwój grupy.
    • Zasady prawa oświatowego i postępowania administracyjnego w praktyce szkolnej. Dokumentacja szkoły i placówki.
    • Zrozumieć autyzm. Spektrum autyzmu –  Praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z autyzmem. Przegląd metod.   Dziecko z autyzmem w szkole – wskazówki do pracy. Zespół Aspergera – problem tzw. „Niegrzecznych dzieci”. Sposoby pomocy i akceptacji  w  pracy indywidualnej i z całą klasą.

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022

  1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
  2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
  4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
  5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
  6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.

Program szkolenia może zostać indywidualnie dopasowany do potrzeb szkoły lub przedszkola.