Rada pedagogiczna to niezwykle ważny organ w każdej placówce edukacyjnej. Jego zadaniem jest planowanie, realizacja i kontrola wykonania planów pedagogicznych oraz pracy organizacyjnej szkoły, przedszkola czy ośrodka wychowawczego. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor, nauczyciele i wychowawcy. Szkolenie rad pedagogicznych ma na celu przekazanie merytorycznej, praktycznej wiedzy na temat skutecznego planowania i efektywnego realizowania zamierzonych celów dydaktycznych. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami oferty edukacyjnej dotyczącej szkoleń rad pedagogicznych, które prowadzimy w CUD Rzeszów.
W trosce o skuteczne wsparcie zespołów przedmiotowych i rad pedagogicznych w przedszkolach, szkołach oraz placówkach oświatowych proponujemy uczenie się w zespole z udziałem wykwalifikowanego konsultanta. Taka forma doskonalenia, nawet gdy zespół jest mały, pozwala na udzielanie wsparcia merytorycznego i metodycznego, przy jednoczesnej możliwości rzetelnej ocenie obszarów do rozwoju.
Tematyka Szkoleń Rad Pedagogicznych
Centrum Usług Dydaktycznych w Rzeszowie na rok szkolny 2021/2022
- Analiza/ewaluacja pracy własnej nauczyciela.
- Aplikacje GSuite w zdalnym nauczaniu.
- Asertywność w „trudnych relacjach”.
- Autorytet nauczyciela – jak go budować?
- Awans zawodowy nauczycieli.
- Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego.
- Co jest ważne w wychowaniu.
- Depresja u dzieci i młodzieży.
- Doskonalenie metod i form współpracy w zespole.
- Dynamiczne oprogramowanie matematyczne.
- Dziennik elektroniczny.
- Efektywny zespół jako szansa rozwoju dla nauczycieli i uczniów – budowa, funkcjonowanie i wsparcie zespołu”.
- Ewaluacja wewnętrzna zagadnień uznanych w szkole/placówce za istotne w jej działalności.
- Formuły matematyczne w języku LaTeX .
- Gry psychologiczne stosowane przez uczniów – skuteczne sposoby przerywania gier.
- Innowacje i eksperymenty pedagogiczne w przedszkolu, szkole.
- Innowacyjność w pracy nauczyciela.
- Integracja zespołu klasowego.
- Jak prowadzić skuteczną rewalidację z dzieckiem z zaburzeniami w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- Jak uniknąć oskarżeń o naruszenie praw i dobra dziecka.
- Józef Piłsudski i jego najdzielniejsi żołnierze pochodzący z terenów dzisiejszego Województwa Podkarpackiego.
- Karna, cywilna i dyscyplinarna odpowiedzialność nauczycieli w świetle zmian wprowadzonych przez Sejm RP do ustawy Karta Nauczyciela.
- Kodowanie na dywanie.
- Konstruktywna ocena pracy nauczyciela. Rola nauczyciela i dyrektora w tym procesie.
- Kreatywność – nowatorska twórczość nauczycieli realizowana poprzez rozwijanie innowacji pedagogicznych i pracę metodą projektów.
- Kreatywność i przedsiębiorczość jako kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w szkole?
- Kształtowanie kompetencji kluczowych wśród uczniów.
- Metoda projektów gwarancją rozwoju kreatywności nauczyciela i ucznia.
- Nadzór pedagogiczny dyrektora – opracowanie narzędzi kontroli.
- Nauczyciel wychowawcą – doskonalenie umiejętności wychowawczych.
- Nauczycielu – jaką marką chcesz być? Jak odnieść sukces edukacyjny oraz wychowawczy i pozostać sobą.
- Ocena pracy nauczyciela w świetle nowych przepisów.
- Oceniaj i doceniaj. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów i zachowania w świetle obowiązujących przepisów prawa.
- Ocenianie wspierające – formułowanie i przekazywanie informacji zwrotnej.
- Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli w świetle obowiązujących przepisów prawa.
- Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole.
- Pedagogika planu daltońskiego w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
- Pierwsza pomoc przedmedyczna.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole – Celem szkolenia jest ugruntowanie i poszarzenie wiedzy na temat regulacji prawnych oraz zadań nauczycieli i opiekunów dotyczących pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Praca z dzieckiem z FAS.
- Praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z autyzmem. Przegląd metod.
- Prawda, dobro, piękno. Jak je kształtować w przestrzeni szkoły?
- Procedury bezpieczeństwa w szkole i podstawowe zasady ich tworzenia.
- Profilaktyka przemocy.
- Przegląd metod i form pracy z uczniem z autyzmem.
- Przygotowywanie ankiet, testów – aplikacja Classroom w zdalnym nauczaniu.
- Psychosomatyka i wpływ stresu na człowieka.
- Relacje z trudnymi rodzicami w dobie pandemii.
- Rocznica zbrodni katyńskiej.
- RODO w szkole.
- Ścieżka decyzji zgodnego ze statutem skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły ponadpodstawowej.
- Sensoryczny rozwój niemowląt i dzieci starszych.
- Skuteczne sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych – negocjacje, mediacje, zasady komunikacji.
- Stres i wypalenie w zawodzie nauczyciela.
- Szkolenie z zakresu uniwersalnego projektowania w edukacji – Projektowanie uniwersalne – terminologia. Wyzwania edukacji włączającej, dostosowania w edukacji. Zasady projektowania uniwersalnego w edukacji. Systematyka dydaktyki specjalnej. Dobre praktyki.
- Szkoła środowiskiem wzrostu młodego człowieka – jak je budować?
- Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- Trudne dzieci, trudni rodzice, trudne czasy.
- Uczeń w zdalnym i po zdalnym nauczaniu. Jak zapobiec trudnym sytuacjom w relacjach szkolnych? – Wycofanie, lęk agresja to najczęstsze zaburzenia emocjonalne i psychiczne spowodowane pandemią. W trakcie szkolenia wyjaśniamy jak pomóc im odzyskać równowagę i odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości.
- Uczenie się we współpracy – zasady i efekty organizowania pracy w grupach.
- Uczeń z autyzmem w szkole masowej.
- Warsztat pracy wychowawcy zespołu klasowego. „Słowa uczą, a przykłady wychowują”.
- Wdrażanie, monitorowanie i wykorzystanie kompetencji kluczowych w czasie ograniczeń wynikających z pracy zdalnej szkoły.
- Współpraca nauczyciel – rodzic.
- Wychowanie do wartości i kształtowanie uczniowskich postaw.
- Wykluczenie, izolacja, depresja – dziecko w zdalnym i po zdalnym nauczaniu.
- Wykorzystanie elementów integracji sensorycznej w pracy nauczyciela.
- Wypalenie zawodowe.
- Zarządzanie ryzykiem w szkole.
- Zasady pracy z zespołem klasowym – komunikacja w grupie, rozwój grupy.
- Zasady prawa oświatowego i postępowania administracyjnego w praktyce szkolnej. Dokumentacja szkoły i placówki.
- Zrozumieć autyzm. Spektrum autyzmu – Praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z autyzmem. Przegląd metod. Dziecko z autyzmem w szkole – wskazówki do pracy. Zespół Aspergera – problem tzw. „Niegrzecznych dzieci”. Sposoby pomocy i akceptacji w pracy indywidualnej i z całą klasą.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Program szkolenia może zostać indywidualnie dopasowany do potrzeb szkoły lub przedszkola.