CEL STUDIÓW:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności pracy z osobami z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, środowiskiem społecznym i rodzinnym ucznia oraz zwrócenie uwagi na potrzebę zintegrowania działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w tym kierunku.
ADRESACI:
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych:, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.
Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego**
**w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
UZYSKANE KWALIFIKACJE:
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych oraz podejmowania działań edukacyjnych i wspierających przyszłego podopiecznego z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera na poziomie indywidualnym jaki i klasy szkolnej we wszystkich typach szkół, w których przebywa dziecko autystyczne i w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
PROGRAM:
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450). Program studiów obejmuje m.in zagadnienia:
I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA
- Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
- Dydaktyka specjalna – projektowanie zajęć edukacyjnych
II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ
- Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
- Podstawy prawne kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym
- Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
- Podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologi
- Problemy medyczne dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Monitorowanie stanu zdrowia dziecka ze spektrum autyzmu – narzędzia i kryteria diagnostyczne zaburzeń
- Funkcjonowanie szkolne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
- Podstawy neuropsychologii
- Diagnoza psychopedagogiczna uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Edukacji i terapia dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE
- Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Metodyka zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Metodyka treningu umiejętności społecznych
- Doradztwa zawodowe i wspieranie rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
CZAS TRWANIA STUDIÓW:
3 semestry, 450 godzin, 180 godzin praktyk zawodowych –wersja z dodatkowym modułem pedagogiki specjalnej; 3 semestry, 390 godzin, 120 godz. praktyk –wersja bez dodatkowego modułu pedagogiki specjalnej.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
Studia podyplomowe organizowane będą w formule hybrydowej polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line.
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele (dwa , trzy razy w miesiącu) od godz. 9:00 do 15:00.
WARUNKI ZALICZENIA:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów , zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zdanie egzaminu końcowego, realizacja praktyki pedagogicznej oraz uregulowanie płatności.
ZAPISY:
tel. firmowy : 17 856 92 88, tel. kom. 501 506 024, mail:biuro@cud.rzeszow.pl