CEL STUDIÓW:
Celem studiów jest uzyskanie przez uczestników kwalifikacji do zajmowania stanowiska terapeuty pedagogicznego zgodnie z § 22 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Program studiów jest zgodny rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
ADRESACI:
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych:, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich. Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane.
Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego**
**w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
UZYSKANE KWALIFIKACJE:
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych (w tym integracyjnych). Słuchacze nabędą również umiejętności i wiedzę z zakresu zajęć rewalidacyjnych.
PROGRAM:
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450). Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia z obszarów:
- Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej
- Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
- Diagnostyka psychopedagogiczna
- Wybrane zagadnienia i współczesne kierunki pedagogiki
- Podstawy teoretyczne i nowoczesne metody terapii pedagogicznej
- Pomoc psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwo w świetle przepisów prawa
- Sytuacja i wsparcie rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Trening integracyjny
- Profilaktyka z elementami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i poradnictwa
- Diagnostyka neuropediatryczna
- Emisja głosu
- Diagnoza dysleksji rozwojowej i jej ryzyka
- Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży
- Profilaktyka i terapia uzależnień
- Metodyka pracy w klasach integracyjnych
- Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się uczniów klas I-III i IV-VI
- Trening percepcji słuchowej, mowy, prawidłowej pisowni
- Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Metodyka pracy z uczniem z Autyzmem
- Metodyka pracy z uczniem zdolnym i z uczniem z trudnościami w nauce
- Warsztat umiejętności interpersonalnych
- Warsztaty wychowawcze – praca z uczniem z trudnościami wychowawczymi
- Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
- Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z zaburzeniami sensorycznymi
- Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcją ruchu
- Rewalidacja i wczesne wspomaganie dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych
- Adaptacja i rozwój społeczno – zawodowy
- Alternatywne i wspomagające metody komunikowania się
- Elementy terapii logopedycznej z logorytmiką
- Muzykoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Arteterapia w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Techniki terapii ruchem i tańcem w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Socjoterapeutyczne metody pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Animaloterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Praktyka pedagogiczna
CZAS TRWANIA:
3 semestry, 450 godzin, 180 godzin praktyk zawodowych- wersja z dodatkowym modułem pedagogiki specjalnej; 3 semestry, 390 godzin, 120 godzin praktyk- wersja bez dodatkowego modułu pedagogiki specjalnej.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
Studia podyplomowe organizowane będą w formule hybrydowej polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line.
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele (dwa , trzy razy w miesiącu) od godz. 9:00 do 15:00.
WARUNKI ZALICZENIA:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów , zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zdanie egzaminu końcowego, realizacja praktyki pedagogicznej oraz uregulowanie płatności.
ZAPISY:
tel. firmowy : 17 856 92 88; tel. kom. 501 506 024; mail:biuro@cud.rzeszow.p