CEL STUDIÓW:
Celem studiów jest przygotowanie kadry pedagogicznej w zakresie:
- profilaktyki zaburzeń rozwojowych u dzieci w wieku niemowlęcym
- wielospecjalistycznej, kompleksowej i ciągłej pomocy w zakresie diagnozy i rehabilitacji małego dziecka w wieku 0-7 lat zagrożonemu niepełnosprawnością, niepełnosprawnością sprzężoną
- wielospecjalistycznej pomocy rodzinie małego dziecka niepełnosprawnego
Kierunek studiów rozumiany jako zintegrowane oddziaływanie wobec małego dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, rehabilitacyjnym i terapeutycznym.
ADRESACI:
Adresatami studiów są absolwenci:
- jednolitych studiów magisterskich lub studiów I i II stopnia, na kierunku psychologia,
- jednolitych studiów magisterskich lub studiów I i II stopnia, na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna
posiadający przygotowanie pedagogiczne*.
*w rozumieniu Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. UWAGA! Do podjęcia nauki na studiach podyplomowych nie jest wymagane zatrudnienie w placówce oświatowej.
UZYSKANE KWALIFIKACJE:
Studia nadają kwalifikacje. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, w których mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. Program studiów jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
PROGRAM:
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450). Program obejmuje:
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Wczesna interwencja – podstawy teoretyczne
- Diagnoza funkcjonalna Wczesna interwencja logopedyczna
- Metodyka pracy z dzieckiem i rodziną
- Wczesne wspomaganie z dysfunkcją wzroku
- Wczesne wspomaganie z dysfunkcją słuchu
- Pierwsza pomoc przedmedyczna
- Wczesna diagnoza i terapia małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością
- Metodyka konstruowania programów terapeutycznych
- Metody pracy z dzieckiem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
- Wczesne wspomaganie dziecka z problemami emocjonalnymi
- Wspomaganie dziecka w zakresie funkcjonowania społecznego
- Metody opieki i pielęgnacji dziecka z zaburzonym rozwojem
- Podstawy prawne kształcenia, rehabilitacji i zabezpieczenia społecznego dzieci edukacyjnych z różnymi potrzebami edukacyjnymi
- Metodyka pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach do 3 roku życia
- Metodyka pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach do 7 roku życia
- Polityka społeczna i lokalna w rozwoju wczesnego wspomagania rozwoju
- Wspomaganie uczenia się małego dziecka
- Podstawy psychologii rozwojowej i klinicznej
- Podstawy neurologii dziecięcej
- Psychiatria dziecięca
- Metody neurofizjologiczne w rehabilitacji małego dziecka
- Technologia informacyjna we wczesnym wspomaganiu rozwoju
- Systemowa koncepcja rodziny
- Metody diagnozy autyzmu oraz metodyka pracy z dziećmi z autyzmem
- Polski system opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym Wczesne wspomaganie z dysfunkcja mowy i języka
CZAS TRWANIA:
3 semestry,450 godzin, 180 godzin praktyk zawodowych- wersja z dodatkowym modułem pedagogiki specjalnej; 3 semestry, 390 godzin, 120 godzin praktyk- wersja bez dodatkowego modułu pedagogiki specjalnej.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
Studia podyplomowe organizowane będą w formule hybrydowej polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line.
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele (dwa , trzy razy w miesiącu) od godz. 9:00 do 15:00.
WARUNKI ZALICZENIA:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów , zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zdanie egzaminu końcowego, realizacja praktyki pedagogicznej oraz uregulowanie płatności.
ZAPISY:
tel. firmowy : 17 856 92 88; tel. kom. 501 506 024; mail:biuro@cud.rzeszow.pl