CEL STUDIÓW
Kształcenia na studiach podyplomowych na kierunku Etyka dla nauczycieli przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie przygotowania merytorycznego i dydaktycznego do nauczania kolejnego przedmiotu.
Program studiów jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 1450).
Studia podyplomowe Etyka dla nauczycieli przygotowują uczestników do wykonywania zawodu nauczyciela Etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
ADRESACI
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich (kierunków, których programy studiów określały efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wymaganiom ogólnym podstawy programowej przedmiotu nauczania, posiadających przygotowanie merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne, w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu oraz dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć).
Zatrudnienie w placówce oświatowej nie jest wymagane, jednak do podjęcia studiów konieczne jest posiadanie przygotowania pedagogicznego.
UZYSKANE KWALIFIKACJE:
Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu
z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1289), uprawnienia do nauczania Etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
PROGRAM
Program studiów jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 1450).
Program swym zakresem obejmuje m.in. treści:
MODUŁ I
PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE DO NAUCZANIA ETYKI JAKO KOLEJNEGO PRZEDMIOTU (180 GODZIN)
- Przygotowanie merytoryczne do nauczania na II etapie edukacyjnym
- Przygotowaniem merytoryczne do nauczania na III etapie edukacyjnym
W ramach modułu I w trakcie zajęć omówione zostaną m.in.:
- Podstawy etyki
- Analiza ludzkiego działania w aspekcie moralnym
- Etyka życia osobistego (indywidualnego)
- Bioetyka
- Etyka społeczna i polityczna
- Etyka a nauka i technika
- Etyka środowiskowa
- Etyki zawodowe
Uczestnicy w ramach kształcenia przygotowującego do nauczania Etyki w klasach IV-VIII m.in.:
- zostaną zapoznani z głównymi celami nauczania Etyki i wymaganiami podstawy programowej,
- poznają metody i techniki rozwijania u uczniów chęci poznawania świata, kształtowania u nich właściwej postawy wobec przyrody i środowiska,
- będą wiedzieć w jaki sposób kształtować prawidłowe zachowania i postawy związane ze zdrowiem,
- nauczą się jak umiejętnie przeprowadzić ucznia przez analizowanie różnorodnych źródeł informacji, planowanie i przeprowadzanie prostych doświadczeń oraz obserwacji w szkole i w terenie,
- dowiedzą się jak kształtować u uczniów myślenie naukowe i krytyczne podejście do informacji,
- poznają zasady bezpiecznej pracy i wyposażenia pracowni,
- nauczą się jak efektywnie korzystać podczas lekcji z różnorodnych materiałów źródłowych, tj. zdjęć, filmów, foliogramów, plansz poglądowych, prostych tekstów popularnonaukowych, danych, będących wynikiem badań naukowych, prezentacji multimedialnych, animacji, zasobów cyfrowych dostępnych lokalnie oraz w sieci
Uczestnicy w ramach kształcenia przygotowującego do nauczania Etyki na III etapie edukacyjnym (szkoła ponadpodstawowa) m.in.:
- będą pogłębiać wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania organizmu człowieka
- nauczą się jak rozwijać myślenie naukowe u ucznia
- będą wiedzieć jak zapoznać ucznia z praktycznymi zastosowaniami nauk biologicznych
MODUŁ II
PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNE DO NAUCZANIA ETYKI JAKO KOLEJNEGO PRZEDMIOTU (90 GODZIN)
- Ramowy plan nauczania
- Podstawa programowa
- Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela
- Metody kształcenia
- Metodyka treści kształcenia
- Projektowanie procesu kształcenia
- Ocenianie w pracy dydaktycznej
- Diagnoza grupy uczniowskiej i każdego ucznia w ramach nauczanego przedmiotu
- Rozwój umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów
- Warsztat pracy nauczyciela
CZAS TRWANIA
- 3 semestry
- 270 godzin
- 90 godzin praktyk zawodowych
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Studia podyplomowe organizowane będą w formule hybrydowej polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line.
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele (dwa , trzy razy w miesiącu) od godz. 9:00 do 15:00.
WARUNKI ZALICZENIA
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów , zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zdanie egzaminu końcowego, realizacja praktyki pedagogicznej oraz uregulowanie płatności.
ZAPISY
tel. firmowy : 17 856 92 88; tel. kom. 501 506 024; mail:biuro@cud.rzeszow.pl