CEL STUDIÓW:
Trudności w obszarze odżywiania mogą mieć różne podłoże, jeśli dotyczą one np. sfery emocjonalnej, radzenia sobie ze stresem, samooceny, sformułowanie jedynie najlepszych zaleceń w obszarze diety czy aktywności fizycznej może być niewystarczające. Psychodietetyka to dziedzina łącząca wiedzę medyczną dotyczącą diet i zdrowia z wiedzą psychologiczną.
Psychodietetyka to interdyscyplinarny program studiów, którego celem jest przygotowanie specjalistów wspierających osoby, które zmagają się z różnymi problemami w sferze odżywiania. Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności umożliwiające efektywne wykonywanie swojej pracy z pacjentem/klientem poprzez całościowe spojrzenie na jego sytuację zarówno w sferze odżywiania jak i aspektów psychologicznych.
Uczestnicy studiów otrzymają wiedzę i umiejętności praktyczne profilaktyki zaburzeń odżywiania ich diagnozy oraz nowoczesnych metod interwencji i elementów terapii. Podczas zajęć szczególny nacisk położony jest na kształtowanie umiejętności w obszarze kontaktu z pacjentem/klientem, budowania jego motywacji, komunikacji z nim, prowadzeniem dialogu, zastosowaniem elementów terapii poznawczo-behawioralnej. Uczestnicy studiów zapoznani zostaną z wiedzą z zakresu psychologii, dietetyki, prawnych i etycznych aspektów wykonywania pracy psychodietetyka. Nabędą też tak ważne umiejętności budowania własnego wizerunku oraz komunikowania się z wykorzystaniem social mediów.
Studia są skierowane do wszystkich absolwentów szkół wyższych (I stopnia lub II stopnia lub jednolitych magisterskich), a w szczególności do:
- dietetyków,
- psychologów,
- pielęgniarek,
- lekarzy,
- fizjoterapeutów,
- technologów żywności,
- absolwentów kierunku z obszaru ochrony i promocji zdrowia,
- trenerów personalnych,
- nauczycieli i pedagogów,
- wszystkich osób, które chcą poszerzyć swoje kompetencje w zakresie psychodietetyki.
UZYSKANE KWALIFIKACJE:
Umiejętności i kompetencje rozwijane w czasie studiów:
- planowanie zdrowego odżywienia się,
- ocena motywacji do odchudzania się,
- znajomość podstawowych metod i technik aktywności ruchowej,
- przygotowywanie programów edukacyjnych i terapeutycznych dotyczących odżywania się i jego zaburzeń.
Absolwenci otrzymują:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie psychodietetyki
- dyplom psychodietetyka
PROGRAM:
MODUŁ I: WARSZTAT KOMPETENCJI OSOBISTYCH PSYCHODIETETYKA
- Trudności pierwszej wizyty u dietetyka – pułapka eksperta, dobranie metody leczenia psychodietetyka vs klasyczna dietetyka,
- Trening umiejętności terapeutycznych – praca z pacjentem i grupą w procesie psychodietetycznym,
- Budowanie trwałych relacji z pacjentem – jako element podnoszący skuteczność terapeutyczną oraz budujący, wiarygodny personal branding, wywiad medyczny z pacjentem vs budowanie relacji,
- Dialog motywujący w pracy psychodietetyka – ujęcie praktyczne, analiza case study,
- Komunikacja z pacjentem – model NVC (Porozumienie bez Przemocy),
- Elementy terapii poznawczo – behawioralnej,
- Warsztat personal brandingu – budowanie wizerunki psychodietetyka,
- Social Media Marketing – jako narzędzie pracy psychodietetyka,
- Nieinternetowy marketing gabinetu dietetycznego – budowanie pozycji sprzedażowej na lokalnym rynku.
MODUŁ II: PSYCHOLOGIA ODŻYWIANIA
- Psychologia jedzenia i odchudzania, ustalanie celów psychodietetycznych,
- Emocje a jedzenie – uzależnienia emocjonalne,
- Stres, wpływ na zdrowie somatyczne i psychiczne – asertywność jako narzędzie w odchudzaniu i dietoterapii. Ambiwalencja u pacjentów,
- Psychologia zmiany i nawyki żywieniowe, nauka samokontroli u pacjenta,
- Motywacja osiągnięć, kryzysy i sytuacje trudne w ujęciu psychodietetycznym: opór pacjenta, napadowe jedzenie słodyczy, zniekształcenia poznawcze, restrukturyzacja poznawcza, brak kontroli u pacjenta, błędne przekonania, niskie poczucie własnej skuteczności, modele wydobywania motywacji,
- Nadwaga i otyłość konsekwencje i interwencje psychologiczne- praca z różnymi grupami dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy,
- Aktywność fizyczna a reedukacja wagi – profilaktyka i terapia nadwagi i otyłości.
MODUŁ III: ZABURZENIA ODŻYWIANIA
- Zaburzenia odżywiania oraz ich obraz kliniczny – anoreksja, bulimia, ortoreksja, jedzenie kompulsywne, syndrom nocnego jedzenia,
- Neofobia żywieniowa u dzieci, leczenie, postępowanie psychodietetyczne w aspekcie praktycznym,
- Diagnoza zaburzeń odżywiania – warsztat case study,
- Interdyscyplinarne oddziaływania w pracy z pacjentem z zaburzeniami odżywiania.
MODUŁ IV: DIETETYKA
- Przegląd metodologii diet klinicznych proponowanych przez IZŻ w ujęciu praktycznym zależnie od jednostki chorobowej pacjenta,
- Żywienie człowieka a jednostki chorobowe (otyłość, insulinooporność, cukrzyca typu 1 i 2, niedoczynność tarczycy, choroba Hashimoto, zaburzenia odżywiania, cukrzyca, celiaklia, alergie pokarmowe, IBS, niepłodność, PCOS, endometrioza, nadciśnienie tętnicze, choroby wątroby, nowotwory, dna moczanowa, choroba refluksowa przełyku) – diagnostyka, objawy, leczenie medyczne, leczenie dietetyczne,
- Interpretacja wyników badań laboratoryjnych – badania diagnostyczne w popularnych jednostkach chorobowych dietetozależnych, zasady postępowania w przypadku kierowania pacjenta do konsultacji lekarskiej,
- Leczenie farmakologiczne popularnych schorzeń dietozależnych – interakcje,
- Interwencje dietetyczne (odchudzanie) – specyfika pracy z poszczególnymi grupami (dzieci młodzież, dorośli, seniorzy), analiza popularnych diet alternatywnych korzyści i zagrożenie, wpływ diet alternatywnych na powstawanie zaburzeń odżywiania,
- Projektowanie diet zasady i narzędzia, planowanie jadłospisów zgodnie z oczekiwaniami pacjenta i w warunkach nie standardowych.
MODUŁ V: PRAKTYCZNE PODEJŚCIE DO PACJENTA
-
-
- Analiza wybranych case study,
- Praktyczne prowadzenie dialogu motywacyjnego w parach,
- Praktyczna wizyta kontrolna u dietetyka z wykorzystaniem narzędzi psychodietetycznych.
-
MODUŁ VI: PRAWO I ETYKA
- Etyczne aspekty pracy dietetyka,
- Prawo medyczne-prawne aspekty pracy psychodietetyka, RODO, wykorzystanie wizerunku pacjenta.
CZAS TRWANIA:
- 2 semestry, 250 godzin dydaktycznych,
- Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
Studia podyplomowe organizowane będą w formule hybrydowej polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line.
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele (dwa , trzy razy w miesiącu) od godz. 9:00 do 15:00.
WARUNKI ZALICZENIA:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów , zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zdanie egzaminu końcowego, oraz uregulowanie płatności.
ZAPISY:
tel. firmowy : 17 856 92 88; tel. kom. 501 506 024; mail:biuro@cud.rzeszow.pl